De kracht om iemand iets aan te leren …

Vandaag is het ‘De Dag van de Leerkracht’ …

Eerlijk gezegd wist ik dit zelf nog niet, totdat ik gisterenavond tussen de reacties die van Callemie zag. Aangezien ze duidelijk geen model wil staan voor een soortgelijke fotosessie als die van gisteren, zal ik het over een properdere boeg moeten gooien.
Maar da’s niet moeilijk voor mij, want ik bewonder alle leerkrachten …

Op het eerste zicht misschien een job’ke gelijk een ander, maar bedenk eens wat een leerkracht allemaal in zich moet hebben …

Ze moeten de gave bezitten om kinderen, groot en klein, dingen aan te leren die voor hen tot op dat moment totaal onbekend terrein zijn geweest. Ze moeten een oneindige berg geduld kunnen opbrengen, lief en tegelijkertijd kordaat genoeg zijn om het respect van andermans kroost te verdienen. Daarenboven moeten ze ook de ouders nog gunstig stemmen en ze niet in het harnas jagen, en nog zoveel meer …

Je moet ervoor in de wieg gelegd zijn volgens mij …

Lieve leerkrachten, ik wens jullie vandaag een schitterende dag toe, vol plezier, toffe belevenissen en kindjes groot of klein, die braaf op hun stoeltjes blijven zitten (of net niet) …

14 gedachten over “De kracht om iemand iets aan te leren …

  1. je hebt gelijk, hoor. Dikwijls wordt er comms op gegeven “hebben die veel congé zeg” en “niet zagen he, ge hebt 3 maanden congé”, maar je moet het toch maar doen. Ik zou ’t niet kunnen, da’s véééél te druk voor mij. Dus *klapklapklap* voor alle leerkrachten vandaag 😀

  2. leerkrachten en onthaalmoeders zijn bijzondere mensen, ze kunnen kindjes veel aanleren,
    en dien terdge zich “bewust “te zijn wat ze met de kinderen doen, en tegen ze zeggen,
    en hóe ze ze behandelen, een complex is gauw gelegd beij een kindje…

    xxx

  3. Jaja ze verdienen een pluim (althans de meesten) ! Ondanks al hun ‘congé’ is het niet makkelijk om de kinderen en vooral de jeugd, te motiveren ,iets bij te leren en in toom te houden en hen te boeien met bergen leerstof, toetsen en examens. Niet te onderschatten !
    Groetje,
    AmaZony

  4. De meeste leerkrachten zijn tegenwoordig supermensen, opvoeden, psycholoog zijn enz. Af en toe een bloemetje, een zomaartje, zou moeten kunnen he.

    groetjes

    Ps. De foto’s van poes Didi zijn ge-wel-dig! :-))

  5. voor elke leerkracht doe ik mijn hoedje af en die verdienen zeker eens in het zonnetje te staan,want die moeten zowat alles kunnen met de kinderen en ik had een hele goed band met al mijn leerkrachten
    liefs dolfijntje

  6. Geduld moet je zeker hebben…
    Toch is het voor mij iets wat me als gewoon afgaat…
    Maarja, ik doe het dan ook alleen voor mensen die vakantie hebben en das toch weer iets anders!

  7. ik ken een prachtige kleuterjuf die al maar dan ook al haar vrije tijd in haar klasje stopt
    moest ik kinderen hebben ik zou speciaal voor die juf naar Oostende verhuizen, een betere juf kunnen ze echt niet hebben

Dank je wel om een reactie achter te laten ...

