De vlokkenvloed …

Heeft er iemand nog een beetje nood aan sneeuw ?

Er is in de nacht van zaterdag op zondag weer een dik pak bijgevallen, hier bij ons. Ik hou van de sneeuw, het geeft hele mooie tafereeltjes. Alleen voor wie de weg op moet, is het niet zo fijn.

Ikzelf ben echt niet gerust als ik op een ijzelige of besneeuwde baan moet rijden. Mijn schrik heeft zijn oorsprong gekregen, vele jaren geleden. Ik deed toendertijd de voor- en naschoolse opvang in een schooltje van een naburig dorp. Toen ik tegen half vier naar de school reed was er nog geen vuiltje (lees vlokje) aan de lucht. Er was, bij mijn weten, ook niet echt slecht weer voorspeld.

Maar toch begon het toen te sneeuwen, dikke vlokken, grandioos groot, reuzesneeuw. Onophoudelijk viel het uit de lucht, en de wereld werd in een mum van tijd omgetoverd in een groot sneeuwcircus. De verhalen van de ouders die hun kinderen druppelsgewijs (letterlijk en figuurlijk) kwamen ophalen werden steeds erger. De banen lagen er onberijdbaar bij. En ik zat daar, leuk te spelen met de nog aanwezige kindjes, met een lach op mijn gezicht en ‘een groot ei in mijn gat’.

De kinderen achterlaten en huiswaarts keren was absoluut geen optie, dus moest ik hopen dat alle kindjes zo snel mogelijk naar huis konden. Iets dat ook niet zo uitdraaide als ik wou, want de ouders werden opgehouden door de sneeuw. Man, man, ik heb toen afgezien.

Uiteindelijk kon ik afsluiten, mijn kleine autootje zoeken onder een grote berg sneeuw. Met bevroren handen de ramen vrijmaken en al bibberend, meer van schrik dan van kou, vertrekken richting huis. Het werd een helse rit over supergladde wegen. Op een kromgebogen kasseiwegje slipte ik gewoonweg van de ene naar de andere kant van de baan. Ik was zo blij toen ik thuis arriveerde.

Dat avontuur vergeet ik nooit. En sindsdien ben ik een grote schrikschijter als ik door zulk weer de baan op moet. En maandagochtend (vandaag dus) moet ik er weer door, richting werk.

Er zijn er natuurlijk ook die er zich bitter weinig van aantrekken, behalve als de vlokjes in hun ogen vliegen …

17 gedachten over “De vlokkenvloed …

  1. het is ook geen pretje, en als je bang bent al helemaal niet mamma,
    maar kalm blijven kan je wel redden want als jein paniek schiet ga je gekke dingen doen….

    vandaag zullen de wegen wel schoon zijn, het sneeuwt immers niet meer en de strooiwagens zijn je voor gegaan …

    toi toi toi
    ik zal aan je denken
    xxx

  2. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het probleem wordt alleen maar groter als je gespannen achter het stuur zit.
    Eens gaan oefenen op een grote parking als die ondergesneeuwd ligt, en zo word je gewaar wat kan en niet kan, wat lukt en niet lukt.
    Let wel: ontspannen achter het stuur bij sneeuwweer is geen synoniem om ook snel te gaan rijden, zoals er toch nog veel te veel doen. Macho’s en ook meer en meer macha’s !

  3. ik heb geluk dat mijn mama me wil brengen en halen, want anders zou het ook niet goed komen.
    het is inderdaad heel mooi om naar te kijken, maar voor de rest.
    mijn hond geniet er ook zo van om in de sneeuw te crossen.
    mooie foto trouwens 😉

  4. EWEL IK BEN NU NET EEN OMGEKEERDE SE, IK DOE NIKS LIEVER DAN DOOR DE SNEEUW TE RIJDEN, WEL ALS HET NOG KLAAR IS HOOR….EN NU IS HET HIER WEER AAN HET SNEEUWEN….FIJNE MAANDAG VERDER EN PRETTIGE FEESTDAGEN.

    LIEVE GRTJS. VAN ANNY

  5. Ik hou er ook niet van maar heb verleden week mijn allereerste autotrip door de sneeuw gewaagd. Als het niet moet zal er ik er niet snel weer aan beginnen maar ja, nu met de feestdagen in het vooruitzicht en de boodschappen die er daarvoor nog moeten gedaan worden zal het niet anders kunnen vrees ik. 😦

  6. Tenzij het niet anders kan,
    laat ik de auto gewoon in de garage.

    Prachtige collie!
    Mijn katten spelen ook graag eens in de sneeuw,
    maar ‘vragen’ toch meer dan anders om binnen te komen.

  7. GOEIE MORGEN, ER IS TOCH NIKS GEBEURD MET DAT WEER??? IK ZIE HIER NOG GEEN POSTJE…..HOPELIJK IS ALLES IN ORDE BIJ JULLIE. IK KOM LATER OP DE DAG NOG EENS TERUG.

    LIEVE GRTJS. VAN ANNY DIE WAT ONGERUST IS.XXX

Dank je wel om een reactie achter te laten ...

