Wat een weer …

Gisteren was het werkdag voor mij. Ik heb een kantoorjob, dus zit de ganse dag binnen. Mijn bureau staat zo geplaatst dat ik met mijn rug naar het venster zit, dus ik heb geen uitkijk naar buiten. Niet dat daar veel te beleven valt, want we zitten op de derde etage van een gebouw, met uitzicht op het dak van een parkeergarage. Het lijkt wat op een binnenkoer en geeft helemaal niet de indruk dat je drie verdiepingen hoog bent.

Ik hoorde velen klagen over het weer, want de wind gierde er lustig op los, en de regen viel op momenten met serieuze plensen uit de lucht. Er is één zin die ik gisteren heel vaak heb gehoord en die was: “Wat een weer …”

Die zin deed me telkens denken aan een versje dat ik als kind uit m’n hoofd moest leren. Nu, zoveel jaren later ken ik enkel de twee eerste regels nog maar, dus ik ben even op zoek gegaan naar het complete gedichtje. En nu ik het zo zie staan, herken ik het weer woord voor woord …

“Foei, wat een weer”, bromde de beer.
“Ik blijf thuis”, piepte de muis.
De vos zei: “Regen ? daar kan ik wel tegen !”
“’t Is om te huilen”, krasten de uilen.
“En dan die wind”, zei het eekhoornskind.
“’t Is bar en slecht”, tikte de specht.”
Maar de haas, die guit,
ging doodgewoon uit !
Hij nam een blad en legde dat,
over zijn oren en werd niet nat !

22 gedachten over “Wat een weer …

  1. Ik heb ook een kantoorjob, maar af en toe nemen we eens een break, en gaan we es naar buiten, zo met een paar collega’s.
    MAAR… wat was me dat zeg 😉
    We waren snel terug binnen, en deden in het gebouw dan maar een wandelingetje!
    Regen, wind, koud…
    Het is precies herfst, en volgende week is het al december?!
    Wie kan nog volgen?

  2. U harkt wat in uw tuin, meneer
    U kijkt eens naar omhoog
    Het kon weleens gaan regenen
    Misschien blijft het wel droog
    Of zou het dan toch gaan waaien
    U slaat een jasje om
    Genieten van de stilte
    U kijkt eens door de ramen
    U laat uw luiken neer
    Is het al tijd voor het nieuws
    Kijken naar het weer
    U bent goed verzekerd
    Maar u weet niet wat er komt
    Dit is nog maar de stilte
    De stilte voor de storm
    U gooit wat blokken op uw vuur
    U doet uw deur op slot
    En u neemt een lekker glaasje
    Maar waar blijft het genot
    U denkt aan teveel dingen
    En u weet niet waarom
    Komt dat door de borrel
    Of door de stilte voor de storm
    En het wordt u te benauwd
    U doet een knoopje los
    U voelt de bui al hangen
    Waarom barst het niet los
    En uw koptelefoon draait deuntjes
    Van maal er maar niet om
    Maar niets verdrijft de stilte
    De stilte voor de storm
    De stilte voor de stilte
    Voor de stilte
    Voor de storm
    Maar de bui drijft over
    En u verschoont uw hemd
    U kunt weer blauwe lucht zien
    U bent een hele vent
    En u hoort het nieuws weer tetteren
    U gaat een blokje om
    U hoort vogels in de stilte
    De stilte voor de storm
    De stilte voor de stilte
    Voor de stilte
    Voor de storm
    De stilte voor de stilte
    Voor de stilte
    Voor de storm
    © De Dijk
    … en ik hoop dat jij weldra een stukje blauw mag zien, mamapippa!
    Leuk vers trouwens!

  3. Dit rijmpje moet ik ooit wel gehoord hebben,
    maar ik kende het niet meer.

    Enkele van dat soort dagen mogen wel
    anders vergeten we dat het al herfst is.
    Dan kunnen we ons een beetje voorbereiden
    op de komende winter.

Dank je wel om een reactie achter te laten ...

