Een beetje blauw …

Ik hou wel van blauw, al loopt mijn lievelingskleur ook even door naar de meer paarsere tinten. Maar om mijn raamkozijnen nu in het blauw te gaan schilderen, daar zou ik niet aan denken. Al vind ik deze gevel wel de moeite van het bekijken waard.

Terwijl ik dit neerschrijf maak ik mij de bedenking waarom ze het eigenlijk raamkozijnen noemen. Een kozijn is in mijn dialect een synoniem voor een neef. Zouden er dan ook raamneven bestaan ?

Misschien wel, maar ik durf me er precies niet echt iets bij voorstellen. Want als er raamneven bestaan, moeten er ook raamnichten zijn. En daar kan ik me dan al iets meer bij voorstellen. Maar dit zou me veel te ver van het originele onderwerp afleiden …

Wit en blauw

Wit en blauw 2

21 gedachten over “Een beetje blauw …

  1. Toch is blauw met wit een veelgekende kleur in bijvoorbeeld Frankrijk. Het heeft wel een speciale uitstraling. 🙂 Maar in Nederland en denk in Belgie past dat niet echt…

    Muwhaha, er bestaan ongetwijfeld ook raamneven. Maar dat schijnt dan weer gigolo te heten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan!

  2. In frankrijk aan de oostkust zijn al de huisjes wit met blauwe raamkozijnen daar staat het dan wel ….en inderdaad raamkozijnen een raar woord nog nooit over nagedacht :-))) leuke tekst van je
    groetjes Ninne

  3. WAT IS HET HIER SCHOON VERANDERD, ZO FRISJES….EN MET MIJN LIEVELINGSKLEURTJE “BLAUW’…NET ZOALS IN HET LIEDJE “BLAUW ZO HEMELSBLAUW,”…..IK WENS JE EEN FIJNE MAANDAG VERDER…..EN WAT HET SCHILDEREN BETREFT….VOLG JE HARTJE.

    LIEVE GRTJS. VAN ANNY
    XXX

  4. Ik vind het wel mooie kleuren maar zou die zelf nooit kiezen.

    Ik heb nog nooit van raamneven of -nichten gehoord maar ofdat dat iets wilt zeggen… ik zou het niet weten.

  5. Oei oei oei dit zorgt voor nachtmerries bij ons vrouwtje !
    Haar lievelingskleur is ook blauw en toen we ons appartement hadden in OOstende ging ze binnen alles eens blauw en geel verven. Ons slimmeke had alleen heel felle kleurtjes gekocht, wedden dat blauw dan opeens je lievelingskleur niet meer was ?

  6. Aha, dan ga ik u nu iets bijleren zie. Weet je waarom ze raamkozijnen en ook buitendeuren in het zuiden meestal blauw verven ?
    Dat houdt vliegen en insecten weg !

  7. Ik heb het even voor je opgezocht. Kozijn heeft blijkbaar twee betekenissen:

    ko·zijn1
    de kozijn (mannelijk)

    (in België, informeel) neef, zoon van iemands oom of tante
    betekenisverwante termen
    synoniem:
    neef

    ko·zijn2
    het kozijn, de kozijnen

    1
    raamwerk waarin een deur of raam wordt aangebracht
    betekenisverwante termen
    hyperoniem:
    omlijsting
    hyponiem(en):
    puikozijn, raamkozijn, roosterkozijn

    2
    elk van de vier delen van een raamwerk waarin een deur of kozijn
    wordt aangebracht

    Raamnichten mogen er voor mijn part ook zijn. Wij vrouwen hebben daar toch geen last van!

Dank je wel om een reactie achter te laten ...

