Manneke maan …

Ik herinner mij van vroeger flarden van een gedichtje over de maan. Wie helpt me aan de ontbrekende woorden …

Manneke Maan,
met zijn leren broekske aan …

Maan

15 gedachten over “Manneke maan …

  1. ik ken het liedje wel maar ik ken de woorden niet meer.
    Je hebt een sfeervol maantje geplaatst!
    Ik las dat docherlief ziek was ,hopelijk gaat het alwat beter.Hier zijn er ook al kleinkinderen ziek gevallen! pppfff en de winter moet nog beginnen.
    Ook heel mooie foto’s van jullie dieren.
    Ik hoop ook dat je al positief nieuws hebt gekregen van de zieke collega.

  2. ik heb even zitten googlen maar ne eik kan het niet vinden mamma,
    ik weet haast zekere dat er een of andere wijsneus eerdaags met het liedje komt aandragen 🙂
    dara ben ik zeker van
    maak er ondertussen een héél fijne dag van

    xxx

  3. ZULKE FOTO’S VAN JANTJE DE MAAN HEB IK NOG MAAR WEINIG GEZIEN HOOR..EENTJE OM BIJ WEG TE DROMEN….DOCHTER LIEF OOK ZIEK???HOU ZE MAAR IN DE WARMTE…..EEN FIJNE ZONDAG VERDER.

    LIEVE GRTJS. VAN ANNY

  4. Is het niet dat je een paar woorden door mekaar gooit en zo nooit de tekst vindt? Efkens googlen en ik kwam tot dit:

    Jan de mulder en zijne kulder
    En zijn leren broeksken aan
    Zoude zo geerne onder de lanteerne
    Zoude zo geerne uit vrijen gaan

    Hier is het vlees en daar is de vis
    En daar heb je ’t manneke pis
    Vlees en de vis en het manneke pis
    En daar is de vogel die bedrieglijk is

    Hier is de wijn en daar is de kan
    En daar heb je de dronken Jan
    Wijn en de kan en de dronken Jan
    Vlees en de vis en het manneke pis
    En daar is de vogel die bedrieglijk is

    Hier is de zon en daar is de maan
    En daar heb je de kraaiende haan
    Zon en de maan en de kraaiende haan
    Wijn en de kan en de dronken Jan
    Vlees en de vis en het manneke pis
    En daar is de vogel die bedrieglijk is

    Hier is de hond en daar is de kat
    En daar heb je ‘d Oost-indische rat
    Hond en de kat en ‘d Oost-indische rat
    Zon en de maan en de kraaiende haan
    Wijn en de kan en de dronken Jan
    Vlees en de vis en het manneke pis
    En daar is de vogel die bedrieglijk is

    Hier is de man en daar is de vrouw
    En daar heb je de luizenkrauw.
    Man en de vrouw en de luizenkrauw
    Hond en de kat en ‘d Oost-indische rat
    Zn en de maan en de kraaiende haan
    Wijn en de kan en de dronken Jan
    Vlees en de vis en het manneke pis
    En daar is de vogel die bedrieglijk is

    Jan de mulder en zijne kulder
    En zijn leren broeksken aan
    Zoude zo geerne onder de lanteerne
    Zoude zo geerne uit vrijen gaan

  5. Heel mooie maanfoto!
    Het liedje ken ik niet.
    Was nieuwsgierig, dus ook even ’t internet afgezocht,
    maar niet gevonden.
    Ben curieus of er iemand die tekst weet te vinden.
    groetjes.

  6. Ik heb het niet gevonden, alleen dat wat Donique ook al schreef…
    Maar kan ik je hiet plezier mee doen, mamapippa?
    Malle Mannetje Maan lag al op bed
    Maar hij had net het theewater opgezet
    Dus hij hoorde een fluit en hij riep toen luid:
    ‘Hee, d’r rijdt een trein door onze achtertuin!’

    Ach malle malle jongen, malle malle Mannetje Maan
    Zet van alles aan voor het naar bedje gaan
    Oh, malle malle Mannetje Maan

    En malle Mannetje Maan lag al in bed
    Maar hij had net de radio aangezet
    Dus hij hoorde een stem van krik en krak
    Maar hij dacht: Dat is vast een kat op het dak!

    En malle Mannetje Maan was al naar bed gegaan
    Maar hij had net de ganglamp aangedaan
    Dus, toen zag hij een licht door het binnenraam
    En hij zei: “Wat mooi, het is volle maan!”…
    © Cowboy Billy Boem

  7. Mijn moeder is nu 85, en zij heeft van haar Vlaamse moeder het volgende liedje geleerd: ( ik kan geen Vlaams schrijven, maar het moet natuurlijk op zijn Vlaams worden uitgesproken…)

    Manneke maan heeft een leren broekske aan,
    hij heeft er in gescheten,
    alle kinnekes meugen het weten,
    alle kinnekes krijgen ‘ne koek,
    behalve Janneke schijtebroek!

Dank je wel om een reactie achter te laten ...

